kenapa aq suke makan??


assalamualaikum..


argh benda yang aq pling tension skali adalah makan..
kenapa??..
sebabnye aq x leh nak kawal nafsu makan..
argh..da banyak kali da aq janji kat diri aq suh kawal makan..
tapi??
malang nye iman aq x cukup kuat utk menolak nafsu makn..
Ya ALLAH tingkatkan lah iman aq supaya boleh melawan nafsu makanku..
banyak sngt da usaha-usaha aq tuk kawal makn..
seperti..
sarapan n malam makn roti tngahari bru makn nasi..
resultnye 2-3hari jew dpt makn..
jogging time waktu masa lapang..
resultnye 2 hari betahan..alasan x larat..huh..
Ya ALLAH makbulkanlah doa ku utk bersenam seperti yang di tuntut dalam islam..
sekarang azam baruku untk berbasikal 3 kali dlam seminggu pada waktu pagi..
Ya ALLAH berilah aq semangt utk laksanakan azamku utk menjaga tubuh badanku yang KAU beri ku pinjam...aminn..

kengkawan yang baca entry ney doa utk aq dpt melawan hawa nafsuku....insyaALLAh

6 kate kate semangat:

woot-woot berkata...

krohh krohhh..wakkakakka..

nanti aku buat tips cara cegah makan ! lols xD

ibnu yusof berkata...

haha..woot woot tol lar..bgos2...da wat tips bagi kat aq..bekesan x...hehe..

||aLeaSaRa|| berkata...

apo lah kono eh jang....nak dietlah ni?Ermm...sebelum makan amalkan minum segelas air suam then makan dan kunyah secara perlahan.Tunggu 10 minit lepas habis makan baru minum supaya perut tak buncit.Eh blh ke tips ni?

ibnu yusof berkata...

haha..lbh kurng lar..bley try tips tuh..tpi nak kunyah pelahan tuh yang susah..hehe..but i will try..thanx..

husaini berkata...

tu memang x leh wat pe semulajadi camtu ... pasrah jerlah

ibnu yusof berkata...

haha..tpi kalo berusaha..bley jew..haha